منتدى علوم الفيوم ( كلية العلوم جامعة الفيوم )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة
يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضوا معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
ادارةالمنتدي

ملاحظة هامة: بعد التسجيل يمكنك تفعيل اشتراكك بنفسك من الرسالة التي ستصلك في صندوق الوارد بايميلك
(inbox)
او يمكنك الانتظار حتى يتم تفعيلك من قِبَل الادارة و فترة الانتظار اقصاها 24 ساعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة
يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضوا معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
ادارةالمنتدي

ملاحظة هامة: بعد التسجيل يمكنك تفعيل اشتراكك بنفسك من الرسالة التي ستصلك في صندوق الوارد بايميلك
(inbox)
او يمكنك الانتظار حتى يتم تفعيلك من قِبَل الادارة و فترة الانتظار اقصاها 24 ساعة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» بيولوجية الحيوان العملية
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالإثنين مارس 21, 2016 4:03 pm من طرف abdasslam

» شرائح ال (insects) ثانية بيو------>>Entmology
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد نوفمبر 22, 2015 10:00 am من طرف Dodsh

» حصريا : بيولوجية الحيوان العملية للفرقة الثانية
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس نوفمبر 12, 2015 1:05 am من طرف osakasea

» محاضرات الوراثه لل د/ ايمن ..... تانيه بيو
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة مارس 27, 2015 3:39 pm من طرف عفري

» شرائح ال (invertebrates) الفرقة الثانية-- الجزء الثالث
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة مارس 06, 2015 3:18 pm من طرف مودى

» شرائح(invertebrates) ثانية بيو الجزء الاول من العينات
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة مارس 06, 2015 2:52 pm من طرف مودى

» عينات النبات Plant_2nd year biology الفصل الدراسي الثاني
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء يوليو 30, 2014 10:46 am من طرف دكتور علي جعفر

» هتقول ايه للشخص اللي في بالك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 18, 2014 7:42 pm من طرف العشيري

» colour atlas of cytology,histology,and microscopic anatomy
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 9:01 pm من طرف عفري

» لماذا تتخذ اسراب الطيور الرقم 7 ....
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 8:03 pm من طرف عفري

» من اكبر الاخطاء في التاريخ
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 7:59 pm من طرف عفري

» الملياردير الشيخ حمد !!!!!!!!!!!!!!
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 7:53 pm من طرف عفري

» عينات الحبليات Chordata_2nd year biology الفصل الدراسي الثاني
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء يناير 28, 2014 1:06 pm من طرف asmaa asmaa

» ماسورة كتب وأنفتحت هذا الموقع مليىء بالكتب الألكترونية لمعظم البرامج الهامة
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة يناير 10, 2014 12:58 pm من طرف mma ash

» عينات سكشن المراجعة (نبات تشريح ) الفرقة الثانية
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 23, 2013 7:29 am من طرف الموجى

» كتب احياء (biology books)
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 03, 2013 9:41 pm من طرف bravehektor

»  عينات الفونا (Fauna) الفرقة الثالثة
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 03, 2013 9:36 pm من طرف bravehektor

» افضل المراجع في الكيمياء العضوية
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 15, 2013 9:24 pm من طرف hamada210

» كشكول عملي الحشرات
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 08, 2013 10:36 pm من طرف taherbek

» Entomology PowerPoint
مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 29, 2013 1:28 pm من طرف roma20037

أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم

مشاكل وحلول

analytical_doctor
اصدقاء
ali el sanarawy
Eno
h_engineer
ahmed
Moon_dream
Admin
مشكاة الانوار
ابوتريكة22 MR
H Z M
وتبقى الذكرى
16 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة
العشيري
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مشاكل وحلول - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد أغسطس 08, 2010 5:39 pm

السلام عليكم ورحمة الله

قصدك الانجاز في مصر انجاز كروي ...... صح
صدقت الانجاز كروى فقط لان الكورة احنا اهتمينا بيها وبالتالى لو اهتمينا بكل المجالات زى بالظبط ما بنهتم بالكورة اكيد هننجز كتيير كتيير وهيكون لينا بصمات واضحه مع العلم ان انجازنا اللى حضرتك شيفاه في الكورة ده لا يتلائم مع حجم المصاريف اللى بنصرفها على الكورة وعلى الرياضة عموما احنا كدولة بنصرف مصاريف تفوق بكتير الانجاز اللى بنعملة فى الرياضة وخاصة الكورة بالذات .

الخلاصة :
السبب اننا بنصب اهتمامنا على الرياضة بشكل خيالى والرياضه وبس

الحـــل اننا مع اهتمامنا بالكورة لازم نهتم بكل المجالات ويكون لينا بصمات واضحه في كل مجال

وفي النهاية بشكر حضرتك على اثارتك لهذة المشكلة وفي انتظار الباقي
brave*heart
...............
...............
brave*heart

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالإثنين أغسطس 09, 2010 1:43 am

تعليقا على كلام الادمن

مين اللي قال انه انجازنا الوحيد في الكورة بس ومين اللي قال انه انجازنا العربي والافريقي كروي بس!!!.....

فى الوقت الحالى للاسف احنا انجازنا الوحيد هو الكورة ده لو حتى
قولنا على اللى حاصل فى الركورة فى مصر ده انجاز ومع ذلك فشلنا فى اختيارنا كمنظيمين لكاس العالم
وفى الرياضة بانواعها الكتير بخلاف الكروة وضعنا سئ للغاية
والله انا مش سوداوية خالص ولا ببص لنصف الكوب الفارغ

:هو الشعب المصري عمل ايه لما احمد زويل ولا نجيب محفوظ ولا السادات ولا البرادعي اخدوا جائزة نوبل؟ طبعا لا شئ لم يخرجوا للشوارع ويفرحوا نفس الفرحة عند فوز المنتخب ذلك لأن المواجهة لم تكن مباشرة مع بلد اخرى ولأن شعبنا الكتير منهم ميعرفش يعني ايه نوبل اصلا والكورة بتخاطب كل الشعب مش المتعلم بس

وجهة نظرك بس انا لا اتفق معاها
احنا مش المفروض نخرج للشوارع لما ياخدوا جوائز نوبل
بس هات لاعب كورة مشهور وهات عالم عالمى محترم وقدمهم للمواطن العادى
وشوف رد الفعل هو ده الفرق اللى انا بقصده وبتكلم فيه

وبالنسبة لانجازاتنا السابقة فده شئ يشرف ونفخر به فى كل عصر
بس احنا بنتكلم عن الوقت الحالى عددلى كده انجازتنا

يااااااااااه ايه الرغي ده سوري
بس ده اللي جه على بالي وما كان من توفيق فمن الله وما كان من خطأ او نسيان فمني ومن الشيطان

ولا رغى ولا حاجة
احترم وجهة نظرك ورأيك و شكرا لتواجدك
brave*heart
...............
...............
brave*heart

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالإثنين أغسطس 09, 2010 1:49 am

العشيري كتب:

السلام عليكم ورحمة الله
وعليكم السلام

قصدك الانجاز في مصر انجاز كروي ...... صح
صدقت الانجاز كروى فقط لان الكورة احنا اهتمينا بيها وبالتالى لو اهتمينا بكل المجالات زى بالظبط ما بنهتم بالكورة اكيد هننجز كتيير كتيير وهيكون لينا بصمات واضحه مع العلم ان انجازنا اللى حضرتك شيفاه في الكورة ده لا يتلائم مع حجم المصاريف اللى بنصرفها على الكورة وعلى الرياضة عموما احنا كدولة بنصرف مصاريف تفوق بكتير الانجاز اللى بنعملة فى الرياضة وخاصة الكورة بالذات .

تمام كلامك صح

الخلاصة :
السبب اننا بنصب اهتمامنا على الرياضة بشكل خيالى والرياضه وبس

الحـــل اننا مع اهتمامنا بالكورة لازم نهتم بكل المجالات ويكون لينا بصمات واضحه في كل مجال

اه وانا اتفق معاك وكمان لو فرح الشعب كله للمنتخب وخرج للشارع
ممكن نستغل كل هذا الفرح فى حاجة كبيرة مش عارفة لحد دلوقتى ايه هيا بس
ده ممكن اكيد

وفي النهاية بشكر حضرتك على اثارتك لهذة المشكلة وفي انتظار الباقي
شكرا ليك ولتواجدك وانتظر باقى المشكلات والحلول
Admin
...............
...............
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 10, 2010 12:38 am

الظاهر اني ما قدرتش اوضح وجهة نظري بشكل صحيح
لكن انا مقتنع انه لينا انجازات في مجالات تانية وانا مستعد اقول انجازات مصر في اي مجال يتم اختياره
وهو ده اللي كنت بقول عليه النظر للنصف الفارغ من الكوب
وكان قصدي من انه الشعب المصري ما بيخرجش الا في الاحتفالات القومية مش انه ليه ما يخرجش في ساعة ما ياخدوا جايزة نوبل ... اتفهمت غلط
ولو بصينا للدول التانية حتى امريكا بدأت تهتم بكرة القدم بشكل يمكن اكبر مننا احنا وبيخططوا انهم ياخدوا كاس عالم في السنين الجاية .... يا جماعة جميع شعوب العالم الكورة بتفرحها زيينا ومش معنى ده انهم مش عندهم انجازات
انا هفضل طوول حياتي اقول اننا عندنا انجازات ومقتنع جدا .... ومش لازم على فكرة نبقى اكتر ناس في العالم عندها انجازات المهم نثبت وجودنا وخطوة بخطوة وطريق الالف ميل يبدأ بخطوة واحدة وبلاش نبص للنصف الفارغ من الكوب
وكنت عايز اعرض عليكم بس حاجة بسيطة ::

مصرانشأت سد من اكبر السدود فى العالم خلال القرن العشرين(السد العالى)
السد العالي من أعظم المشاريع الهندسية بالقرن العشرين
(ويكيبيديا)

واعلى جسر فى الشرق الاوسط(مبارك السلام) (انا عديت من الجسر ده على فكرة .... جسر خرافة)

واطول كوبرى فى الشرق الاوسط وافريقيا(كوبرى 6 اكتوبر)

واكبر استاد فى الشرق الاوسط وافريقيا
استاد برج العرب اكبر استاد في افريقيا و الشرق الاوسط يسع 80 الف متفرج

مجمع الصالات المغطاة افخر و اكبر و افضل مجمع صالات في افريقيا و الشرق الاوسط و الثالث بالعالم

تُعد مصر أول دولة في أفريقيا والشرق الأوسط قامت بتنفيذ مترو الأنفاق على خريطة الطرق المصرية بتكلفة استثمارية بلغت نحو 12 مليار جنيه
(ويكيبيديا)

مصر بطلة العالم في الأسكواش

مصر هي الأولى في مستوى الإعلام في الشرق الأوسط بـ 600 قناة و قمرين
ويكيبيديا

مصر أول دول تقهر الجيش الذي لا يقهر (اسرائيل)

اذكى طفل في العالم هو طفل مصري (محمود وائل )

مصر اكثر دولة عربية تحصل على جائزة نوبل

تُعد سكك حديد مصر من أقدم سكك حديد العالم فهي الثانية بعد انجلترا حيث بدأ أول خط حديدي بمصر عام 1853 ما بين القاهرة والإسكندرية بطول 209 كيلومتر
(ويكيبيديا)

لأول مرة في أفريقيا والشرق الأوسط مصنع مشترك مع إنتل لتصنيع اللوحات الإلكترونية في مصر

مصر الأولي عربيا في البحوث العلمية المنشورة
(دي معروفة وقرأتها في اكتر من كتاب)

1.46 مليار دولار حجم الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات بمصر عام 2009

تصنيف الدول عالميا من حيث القوة العسكرية طبقا ... global firepower ومصر الاولى عربيا
المصدر :[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

القوات المسلحة المصرية أو الجيش المصري هو اول وأقدم جيش نظامي في العالم تأسس قبل 7000 سنة علي يد الفرعون الأول مينا بعد حرب التوحيد

الاطباء المصريون معروفون من اكفأ اطباء العالم وهم من اخترعوا تقنيه تشخيص امراض الكبد عن طريق الليزر واكفأ جراحى القلب وفصل التوائم فى العالم هم مصريون ولديها اكبر مستشفى سرطان اطفال فى العالم 57357

مصر واحده من اعظم الدول السياحيه فى العالم حيث تستقبل 8 مليون سائح سنويا

اكثر من ثلث اثار العالم توجد فى مصر ومن اكبر متاحف العالم موجوده فى مصر وهو المتحف المصرى

معظم مستخدمى التقنيه الحديثه فى الشرق الاوسط وافريقيا من المصريون

مصر هى خامس اقوى دول البحر المتوسط رياضيا اول افريقيا و الشرق الاوسط

مصر هى خامس اكبر دوله فى انتاج الغاز الطبيعى والاولى فى انتاجه خام

شهد عام 2008 حصول أهرامات الجيزة علي جائزة أفضل عنصر جذب سياحي علي مستوي العالم والتي تمنحها منظمة "World Travel Awards" وذلك خلال الاحتفال بالعيد الرابع عشر للمنظمة الذي أقيم مؤخراً في جزر الكاريبي
(ويكيبيديا)

البريد المصري الذي تأسس عام 1865 هو واحد من أقدم مؤسسات مصر وأعرقها وتعتبر مصر من بين 22 دولة ساهمت في تأسيس الأتحاد البريدي العالمي عقب مؤتمر برن عام 1874
(ويكيبيديا)

علم مصر مرفوع فوق اعلى قمه جبل فى العالم قمه إيفرست
استطاع الشاب المصرى عمر السمره ان يكون اول عربى يتسلق قمه جبل افرست اعلى جبال العالم فى مغامره تنطوى على قدر كبير من الخطوره والمتعه واستغرقت حوالى شهرين فى درجه حراره تصل احيانا الى -40

القطن المصرى هو افضل وافخم انواع القطن فى العالم
(معروف طبعا القطن طويل التيلة لكن احنا بنموت في المستورد)

مكتبه الاسكندريه هى رابع اكبر مكتبه فى التاريخ واكبر مكتبة في افريقيا والشرق الاوسط

السياره التى تعمل بالطاقه الشمسيه هى اختراع مصرى ومصر هى الاولى فى الشرق الاوسط فى تصنيع السيارات

هناك ما يزيد عن 318 الف عالم مصرى يخدمون العالم فى امريكا وانجلترا وكندا واسترليا و فرنسا و ألمانيا و روسيا و اليابان

تطوير مطار القاهرة الدولي ليصبح افضل مطار في افريقيا

دريم بارك اكبر و احسن و اجمل مكان ترفيهي في الشرق الاوسط

سيتي ستارز اكبر مجمع في افريقيا و الشرق الاوسط
وهو يعتبر أول مشروع للتنمية المتكامله من نوعه في الشرق الأوسط وإفريقيا وأوروبا ودوس لي على كلمة اوروبا لو سمحت
(ويكيبيديا)

الشركة المصرية لصناعة المواسير ولوازمها ( أكوا فلو ) اكبر شركة في هذا المجال في افريقيا الشرق الاوسط

الجامع الازهر
هو من أهم المساجد في مصر وأشهرها في العالم الإسلامي. وهو جامع وجامعة منذ أكثر من ألف عام
(ويكيبيديا)

اول خطوط جوية في العالم العربي و الشرق الاوسط (مصر للطيران)
(ويكيبيديا)

تطوير ميناء الاسكندرية ليصبح اهم و افضل 10 موانئ في العالم و هو 60 % من اجمالي التجارة في مصر

لدينا اكبر العلماء في جميع المجالات العلمية
منهم رجل اسمه علي مصطفى مشرفة (11 يوليو 1898- 15 يناير 1950 م)
يذكر أن ألبرت أينشتاين - الذي كان يتابع أبحاثه - قد نعاه عند موته قائلا : "لا أصدق أن مشرفة قد مات، إنه لا يزال حياً من خلال أبحاثه".
(ويكيبيديا)

اغلبنا لا يسمع عنه وده دليل على اننا لا نعلم شئ عن تاريخنا وانا اولكم

الدكتور المصري رضوان علام سالم الطيار أستاذ الفيزياء الكونية، وهو حاصل على درجة الدكتوراه قي الفيزياء الكونية، وهو أول من حصل على هذه الدرجة قي الشرق الأوسط، والثالث على مستوى العالم.

الأستاذة الدكتورة سامية التمتامي أول باحثة عربية تحصل على دكتوراه في علم الوراثة البشرية عام 1966
اكتشفت حتى الآن أكثر من أربعين مرضاً وراثياً مسجلة باسمها في المراجع العالمية وتُعرف بـ Timtamy Syndrome

مصطفى السيد عالم فيزيائي مصري يعتبر أول مصري وعربي يحصل على قلادة العلوم الوطنية الأمريكية التي تعتبر أعلى وسام أمريكي في العلوم لإنجازاته في مجال النانو تكنولوجي وتطبيقه لهذه التكنولوجيا باستخدام مركبات الذهب الدقيقة في علاج مرض السرطان. طبعا ده عارفينه كلنا

أحمد حسن زويل ويلقب بـ كبير العلماء العرب غني عن التعريف

وغيرهم كثيرون انا......... بختصر بس

مصر تملك اعظم الحضارات البشرية على الإطلاق قبل دخول الإسلام إليها

أعظم بطولات العرب إنطلقت من مصر و بيد المصريين أولاً.. منذ الناصر صلاح الدين الأيوبي .. إلى سيف الدين قطز و من بعده بيبرس .. إلى محمد على (والي مصر ) .. إلى جمال عبد الناصر .. و حتى حرب أكتوبر

ده كله مثال بسيط جدا جدا جدا جدا جدا
انا لو قعدت ابحث عن الانجازات مش هيكفيني شهور بس انا آسف انا بحثت على السريع كدة

وبعد ده كله نقول انجازات مصر (كروية فقط) احنا بنبص على النصف الفرغ من الكوب وطول ما عندنا نظرة تشائمية مش هنتقدم

Very Happy
https://fayoumscience.yoo7.com
brave*heart
...............
...............
brave*heart

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 10, 2010 12:57 am

شكرا لمجهودك يا أدمن بجد بحث هائل

بس والله انا عمرى ما كنت تشائمية او ببص لنصف الكوب الفارغ
بالعكس كلامى ده وطرحى للمشكلة لانى عاوزة مصر افضل
ياريت تكون وجهة نظرى وصلتلك صح
لانى ببساطة بكره التشائم والمتشامين
بس بالنسبة لكلامى عن انجازنا الوحيد كروى لان اهتمام المعظم للكورة
مش هرغى كتير بس بس للعلم احنا فى الكلية عندنا الامكانيات
بسيطة بس لا مشكلة ان شاء الله ربنا هيوفقنا لاننا اللى هنبنى مصر مش كده ولا ايه
, كل كلامك صح وانا معاك انجازتنا كتير بس كانت اكتر زمان صح
مش هختلف معاك لانى وجهات النظر متقاربة

ويارب مصر تكون افضل
ومع كامل احترامنا للعلم والعلماء والتقدم
والانجازات والرياضة والكورة فى مصر
وشكرا لمشاركتك
Admin
...............
...............
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 10, 2010 3:35 pm

دائما للامام
وانا سعيد جدا بانك طرحتي مشكلة زي دي
وهايل مجهودك
اسير الخطايا
عضو فضى
عضو فضى
اسير الخطايا

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 10, 2010 10:57 pm

السلامـ عليكمـ

أولا ً موضوع كويس و أحييكى على الطرح بريف.
ثانيا ً انا شايف أن المشكلة مش أن فرحة مصر كروية بس زى ما قولتى ، المشكلة أن أحنا كـ شعب فاهمين كدا و بعضنا بيقول هو ده اللى أحنا فالحين فيه!! و فأعتقدهمـ أن مصر دولة متخلفة و.. و.. كلامـ كتير أحنا عرفينه و بنكرره كل يومـ و ما شاء الله الأعلامـ مسيطنا فكل حتة!!
هو أينعمـ مصر مش تعتبر منـ الدول الناجحة أو المتقدمة آوى بس مش دولة متخلفة زى ما البعض معتقد ،، بس ايه السبب مع ان عندنا أمكانيات مش عند دول تانية!! عندنا الموقع و عندنا التاريخ و عندنا العقول و عندنا خير جنود الأرض بل خيرات الأرض كلها عندنا ،، عندنا النيل و السد و.. و.. و كتيييييير ممكن تخلى مصر أقوى الدول فـ كل المجالات ،، أكبر الأسباب من وجهة نظرى هو عدمـ الأستغلال الأمثل زى مـ المدير قال ودا بيكون بحجة ميزانية البلد!! فيخلو الغرب يقيموا المشاريع فبلدنا و يتحكموا فينا كأننا شغالين عندهمـ و كمان الخصخصة و الكلامـ اللى بوظ كل حاجة فالبلد ده!!
كذلكـ برده من أهمـ الأسباب أحنا كشعب!! أحنا اللى بنحدد مستوى رقى البلد و احنا اللى بنصنع أنجازات بلدنا عشان كدا طبعا ً احنا ارقى و ارق شعب lol!
و كمان لأن معطمنا مش بيفكر غير فـ نفسه و مصلحته و بعد كده مصلحة البلد دا أن خطرت على باله ،، حتى للآسف لأن معظمنا مش عنده هدف..
كمان برده الحكومة سبب و برده بحجة أن مفيش أمكانيات سواء مادية أو وسايل حديثة ،، و أكيد طبعا ً بنشوف عقول فذة البلد أما تبعتهمـ بعثه بره و اما تهبط بأنجازتهمـ و تدمر مستقبلهوم و مستقبل البلد نفسها
و اسباب تانية كتير بتعوق تقدمـ مصر و زى ماقولت الحل فادينا "لا يغير الله قوم حتى يغيروا ما بأنفسم" يعنى عمر ما حال البلد دى هيتعدل غير لما حالنا احنا ينعدل و عمر ما حالنا هينعدل غير لما نرجع لربناو لما كل واحد يعمل اللى عليه تجاه ربه و بلده و كل واحد يؤدى دوره بأفضل وجه.
brave*heart كتب:
هيا ليه الفرحة الوحيدة فى مصر كروية؟
والانجاز الوحيد لينا فى العالم العربى والافريقى
لأ هى الفرحة مش كروية بس ، بس هو التعبير عن الفرحة تجاه الكرة هو اللى مختلف ،، و زى ما المدير قال مش لما زويل أخد نوبل كله فرح!! و لما بنحقق آى انجاز علمى سياسى اقتصادى غيره كله بيفرح!! مش لما بنسمع أسمـ مصر بره بنكون فاخورين!!
brave*heart كتب:
والانجاز الوحيد لينا فى العالم العربى والافريقى
أنا مش متفق معاكى ،، مصر مش أنجازها الوحيد فـ الكورة أو الرياضة بوجه عامـ بس مصر ليها تاريخ و انجاز عظيمـ بس للآسف احنا اللى متجاهلينه و زى ما الأدمن قال بنبص للجزء الفارغ.
Admin كتب:
واذا كنتي تقصدي ليه بنفرح (كلنا) عند انجازات المنتخب الوطني هسأل سؤال :هو الشعب المصري عمل ايه لما احمد زويل ولا نجيب محفوظ ولا السادات ولا البرادعي اخدوا جائزة نوبل؟ طبعا لا شئ لم يخرجوا للشوارع ويفرحوا نفس الفرحة عند فوز المنتخب ذلك لأن المواجهة لم تكن مباشرة مع بلد اخرى ولأن شعبنا الكتير منهم ميعرفش يعني ايه نوبل اصلا والكورة بتخاطب كل الشعب مش المتعلم بس
واخيرا :: هل فرحتنا تسبب مشكلة؟ ابدا ..ما نفرح ..بس نعمل انجازات في كل المجالات
وان كان القصد اننا اصبحت انجازاتنا قليلة في باقي المجالات ؟
لأ ياحمد هى الكورة ايه اصلا ً عشان نفرح بيه آوى كدا و لا ننفق عليها كل النفقات دى!! دا إحنا كنا بنفض لـ مذكرتنا عشان ماتش للمنتخب !! و كاس العالمـ كنا بنشوفه فـ عز أمتحناتنا !! مع أنى مش شايف أنها حاجة عشان ندلها الأهتمامـ دا كله.
Admin كتب:
الظاهر اني ما قدرتش اوضح وجهة نظري بشكل صحيح
لكن انا مقتنع انه لينا انجازات في مجالات تانية وانا مستعد اقول انجازات مصر في اي مجال يتم اختياره
وهو ده اللي كنت بقول عليه النظر للنصف الفارغ من الكوب
وكان قصدي من انه الشعب المصري ما بيخرجش الا في الاحتفالات القومية مش انه ليه ما يخرجش في ساعة ما ياخدوا جايزة نوبل ... اتفهمت غلط
ولو بصينا للدول التانية حتى امريكا بدأت تهتم بكرة القدم بشكل يمكن اكبر مننا احنا وبيخططوا انهم ياخدوا كاس عالم في السنين الجاية .... يا جماعة جميع شعوب العالم الكورة بتفرحها زيينا ومش معنى ده انهم مش عندهم انجازات
انا هفضل طوول حياتي اقول اننا عندنا انجازات ومقتنع جدا .... ومش لازم على فكرة نبقى اكتر ناس في العالم عندها انجازات المهم نثبت وجودنا وخطوة بخطوة وطريق الالف ميل يبدأ بخطوة واحدة وبلاش نبص للنصف الفارغ من الكوب
وكنت عايز اعرض عليكم بس حاجة بسيطة ::

مصرانشأت سد من اكبر السدود فى العالم خلال القرن العشرين(السد العالى)
السد العالي من أعظم المشاريع الهندسية بالقرن العشرين
(ويكيبيديا)

واعلى جسر فى الشرق الاوسط(مبارك السلام) (انا عديت من الجسر ده على فكرة .... جسر خرافة)

واطول كوبرى فى الشرق الاوسط وافريقيا(كوبرى 6 اكتوبر)

واكبر استاد فى الشرق الاوسط وافريقيا
استاد برج العرب اكبر استاد في افريقيا و الشرق الاوسط يسع 80 الف متفرج

مجمع الصالات المغطاة افخر و اكبر و افضل مجمع صالات في افريقيا و الشرق الاوسط و الثالث بالعالم

تُعد مصر أول دولة في أفريقيا والشرق الأوسط قامت بتنفيذ مترو الأنفاق على خريطة الطرق المصرية بتكلفة استثمارية بلغت نحو 12 مليار جنيه
(ويكيبيديا)

مصر بطلة العالم في الأسكواش

مصر هي الأولى في مستوى الإعلام في الشرق الأوسط بـ 600 قناة و قمرين
ويكيبيديا

مصر أول دول تقهر الجيش الذي لا يقهر (اسرائيل)

اذكى طفل في العالم هو طفل مصري (محمود وائل )

مصر اكثر دولة عربية تحصل على جائزة نوبل

تُعد سكك حديد مصر من أقدم سكك حديد العالم فهي الثانية بعد انجلترا حيث بدأ أول خط حديدي بمصر عام 1853 ما بين القاهرة والإسكندرية بطول 209 كيلومتر
(ويكيبيديا)

لأول مرة في أفريقيا والشرق الأوسط مصنع مشترك مع إنتل لتصنيع اللوحات الإلكترونية في مصر

مصر الأولي عربيا في البحوث العلمية المنشورة
(دي معروفة وقرأتها في اكتر من كتاب)

1.46 مليار دولار حجم الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات بمصر عام 2009

تصنيف الدول عالميا من حيث القوة العسكرية طبقا ... global firepower ومصر الاولى عربيا
المصدر :[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

القوات المسلحة المصرية أو الجيش المصري هو اول وأقدم جيش نظامي في العالم تأسس قبل 7000 سنة علي يد الفرعون الأول مينا بعد حرب التوحيد

الاطباء المصريون معروفون من اكفأ اطباء العالم وهم من اخترعوا تقنيه تشخيص امراض الكبد عن طريق الليزر واكفأ جراحى القلب وفصل التوائم فى العالم هم مصريون ولديها اكبر مستشفى سرطان اطفال فى العالم 57357

مصر واحده من اعظم الدول السياحيه فى العالم حيث تستقبل 8 مليون سائح سنويا

اكثر من ثلث اثار العالم توجد فى مصر ومن اكبر متاحف العالم موجوده فى مصر وهو المتحف المصرى

معظم مستخدمى التقنيه الحديثه فى الشرق الاوسط وافريقيا من المصريون

مصر هى خامس اقوى دول البحر المتوسط رياضيا اول افريقيا و الشرق الاوسط

مصر هى خامس اكبر دوله فى انتاج الغاز الطبيعى والاولى فى انتاجه خام

شهد عام 2008 حصول أهرامات الجيزة علي جائزة أفضل عنصر جذب سياحي علي مستوي العالم والتي تمنحها منظمة "World Travel Awards" وذلك خلال الاحتفال بالعيد الرابع عشر للمنظمة الذي أقيم مؤخراً في جزر الكاريبي
(ويكيبيديا)

البريد المصري الذي تأسس عام 1865 هو واحد من أقدم مؤسسات مصر وأعرقها وتعتبر مصر من بين 22 دولة ساهمت في تأسيس الأتحاد البريدي العالمي عقب مؤتمر برن عام 1874
(ويكيبيديا)

علم مصر مرفوع فوق اعلى قمه جبل فى العالم قمه إيفرست
استطاع الشاب المصرى عمر السمره ان يكون اول عربى يتسلق قمه جبل افرست اعلى جبال العالم فى مغامره تنطوى على قدر كبير من الخطوره والمتعه واستغرقت حوالى شهرين فى درجه حراره تصل احيانا الى -40

القطن المصرى هو افضل وافخم انواع القطن فى العالم
(معروف طبعا القطن طويل التيلة لكن احنا بنموت في المستورد)

مكتبه الاسكندريه هى رابع اكبر مكتبه فى التاريخ واكبر مكتبة في افريقيا والشرق الاوسط

السياره التى تعمل بالطاقه الشمسيه هى اختراع مصرى ومصر هى الاولى فى الشرق الاوسط فى تصنيع السيارات

هناك ما يزيد عن 318 الف عالم مصرى يخدمون العالم فى امريكا وانجلترا وكندا واسترليا و فرنسا و ألمانيا و روسيا و اليابان

تطوير مطار القاهرة الدولي ليصبح افضل مطار في افريقيا

دريم بارك اكبر و احسن و اجمل مكان ترفيهي في الشرق الاوسط

سيتي ستارز اكبر مجمع في افريقيا و الشرق الاوسط
وهو يعتبر أول مشروع للتنمية المتكامله من نوعه في الشرق الأوسط وإفريقيا وأوروبا ودوس لي على كلمة اوروبا لو سمحت
(ويكيبيديا)

الشركة المصرية لصناعة المواسير ولوازمها ( أكوا فلو ) اكبر شركة في هذا المجال في افريقيا الشرق الاوسط

الجامع الازهر
هو من أهم المساجد في مصر وأشهرها في العالم الإسلامي. وهو جامع وجامعة منذ أكثر من ألف عام
(ويكيبيديا)

اول خطوط جوية في العالم العربي و الشرق الاوسط (مصر للطيران)
(ويكيبيديا)

تطوير ميناء الاسكندرية ليصبح اهم و افضل 10 موانئ في العالم و هو 60 % من اجمالي التجارة في مصر

لدينا اكبر العلماء في جميع المجالات العلمية
منهم رجل اسمه علي مصطفى مشرفة (11 يوليو 1898- 15 يناير 1950 م)
يذكر أن ألبرت أينشتاين - الذي كان يتابع أبحاثه - قد نعاه عند موته قائلا : "لا أصدق أن مشرفة قد مات، إنه لا يزال حياً من خلال أبحاثه".
(ويكيبيديا)

اغلبنا لا يسمع عنه وده دليل على اننا لا نعلم شئ عن تاريخنا وانا اولكم

الدكتور المصري رضوان علام سالم الطيار أستاذ الفيزياء الكونية، وهو حاصل على درجة الدكتوراه قي الفيزياء الكونية، وهو أول من حصل على هذه الدرجة قي الشرق الأوسط، والثالث على مستوى العالم.

الأستاذة الدكتورة سامية التمتامي أول باحثة عربية تحصل على دكتوراه في علم الوراثة البشرية عام 1966
اكتشفت حتى الآن أكثر من أربعين مرضاً وراثياً مسجلة باسمها في المراجع العالمية وتُعرف بـ Timtamy Syndrome

مصطفى السيد عالم فيزيائي مصري يعتبر أول مصري وعربي يحصل على قلادة العلوم الوطنية الأمريكية التي تعتبر أعلى وسام أمريكي في العلوم لإنجازاته في مجال النانو تكنولوجي وتطبيقه لهذه التكنولوجيا باستخدام مركبات الذهب الدقيقة في علاج مرض السرطان. طبعا ده عارفينه كلنا

أحمد حسن زويل ويلقب بـ كبير العلماء العرب غني عن التعريف

وغيرهم كثيرون انا......... بختصر بس

مصر تملك اعظم الحضارات البشرية على الإطلاق قبل دخول الإسلام إليها

أعظم بطولات العرب إنطلقت من مصر و بيد المصريين أولاً.. منذ الناصر صلاح الدين الأيوبي .. إلى سيف الدين قطز و من بعده بيبرس .. إلى محمد على (والي مصر ) .. إلى جمال عبد الناصر .. و حتى حرب أكتوبر

ده كله مثال بسيط جدا جدا جدا جدا جدا
انا لو قعدت ابحث عن الانجازات مش هيكفيني شهور بس انا آسف انا بحثت على السريع كدة

وبعد ده كله نقول انجازات مصر (كروية فقط) احنا بنبص على النصف الفرغ من الكوب وطول ما عندنا نظرة تشائمية مش هنتقدم

Very Happy
معاكـ يا مدير فـ كل الأنجازات دى ،، بس لاحظ برده أن كانت كل الأنجازات دى كتيرة بالنسبالكـ فهى فالواقع محدودة جدا ً أن مش بقلل من أنجازتنا.
بس شوف ديون مصر حاليا ً دا أحنا مديونين لطوب الأرض !! و شوف بنستورد اتفه الحاجات ازاى!! القلمـ الرصاص المعفن بنستورده!! مشاكل وحلول - صفحة 3 66266
سلام ناو نسيت كنت هقول ايه مشاكل وحلول - صفحة 3 965880
brave*heart
...............
...............
brave*heart

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس أغسطس 12, 2010 2:32 am

الشكر لله يا أدمن
بجد سعدت بمناقشتك والعشيرى وكمان مناقشة أسير
كانت مناقشة موضوعية وواقعية
واذا كان هناك اختلاف فانه لا يفسد للود قضية

وانتظروا المشكلة القادمة
او مش لازم تكون مشكلة ممكن تكون فكرة
ونفكرها سوا ونقول رائينا فيها

وياريت اى حد عنده فكرة مشكلة او فكرة جديدة
يحطها

وشكرا تانى ليكم
Admin
...............
...............
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس أغسطس 12, 2010 4:58 pm

ana 3la fekra msh mo5talef ma3a 7ad ana motafek m3akom kolkom مشاكل وحلول - صفحة 3 717813
الخل الوفي
...............
...............
الخل الوفي

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس أغسطس 26, 2010 1:07 am

Admin كتب:
ana 3la fekra msh mo5talef ma3a 7ad ana motafek m3akom kolkom مشاكل وحلول - صفحة 3 717813
ههههه
انا برده بقول رمضان كريمـ
الخل الوفي
...............
...............
الخل الوفي

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء مارس 09, 2011 6:57 pm

بسمـ الله الرحمن الرحيمـ

في هذا الظرف الدقيق تواجه مصـــر العديد من المشاكل داخلها و خارجها، و حيث انه لكل مشكلة حل فـ سأطرح عليكمـ بعض المشكلات لنناقش و نجد لها جميعاً الحلول التي قد تفيد في حلها واقعياً أو ع الأقل تفيدنا نحن،،

1.كيف ننهي الثورة بنجاح و فـ أقل وقت ممكن؟؟ "تتضمن هذه المشكلة أكثر من مشكلة"
2.مشكلة دول حوض النيل.
العشيري
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 10:17 am

الخل الوفي كتب:
بسمـ الله الرحمن الرحيمـ

في هذا الظرف الدقيق تواجه مصـــر العديد من المشاكل داخلها و خارجها، و حيث انه لكل مشكلة حل فـ سأطرح عليكمـ بعض المشكلات لنناقش و نجد لها جميعاً الحلول التي قد تفيد في حلها واقعياً أو ع الأقل تفيدنا نحن،،

2.مشكلة دول حوض النيل.

اسمحلى اتكلم عن مشكلة حوض النيل :

مشكلة حوض النيل دي كانت على وشك انها تتحل قيل الثورة لان فعلا انظار القياده السياسيه في مصر بدات تتجه انها تهتم تانى شويه بدول الحوض وتعمل هناك استثمارات وتشجيعات لدول الحوض وامتيازات وده فعلا الطريق الصحيح لان اول احنا ما سحبنا ادينا من هناك بدات اسرائيل تدخل مكاننا وتعمل هي استثمارات وودورها بدأ يزيد علشان تسيطر على الدول دي وتلعب لعبتها
يعنى الحل اننا نعطي امتيازات للدول دي في الاستثمارات ونوطد العلاقه اللى بينا وتقريبا كان في رئيس جامعه (مش فاكرها) عندنا عمل منح لطلبة دول حوض النيل ودي فكره ممتازة جدا

لكن طبعا احنا دلوقتى مش عارفين نرجع الاستقرار لبلدنا ازاى هنشتثمر في البلاد دي واحنا عايزين اللى يستثمر عندنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ربنا يســـــــــــــــــــــــتر

Admin
...............
...............
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 2:32 pm

فعلاً توطيد العلاقات هو الحل متفق معاك تماماً
Eno
...............
...............
Eno

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 11:14 pm

الخل الوفي كتب:
بسمـ الله الرحمن الرحيمـ

2.مشكلة دول حوض النيل.

كويس الحوار دا يا عصام
بس عندي اعتراض كبير جدا
لحد دلوقتي الناس ف الميدان ومش عايزين يتحركوا ليه ؟
ثانيا كل الناس وبتعمل احجتاجات ف وقت واحد ومش هينفع كده خالص
لو عايزين نحل مشاكلنا ناخدها واحده واحده
ونغير من نفسنا الاول و بعدين نشوف الحواورات التانيه واحده واحده
لان كنا ف 20 سنه ف خراب و سرطان
وماينفعش المرض دا يتشال مره واحده
يعني واحده واحده وكل واحد ياخد حقه باذن الله
ali el sanarawy
عضو ذهبى
عضو ذهبى
ali el sanarawy

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 12:37 am

كلام جميل اهو يدل ان الشباب المصري شباب مدرك لما هو فيه
امال بقى مين الى في التحرير
الخل الوفي
...............
...............
الخل الوفي

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة مارس 11, 2011 10:47 pm

العشيري كتب:
مشكلة حوض النيل دي كانت على وشك انها تتحل قيل الثورة لان فعلا انظار القياده السياسيه في مصر بدات تتجه انها تهتم تانى شويه بدول الحوض وتعمل هناك استثمارات وتشجيعات لدول الحوض وامتيازات وده فعلا الطريق الصحيح لان اول احنا ما سحبنا ادينا من هناك بدات اسرائيل تدخل مكاننا وتعمل هي استثمارات وودورها بدأ يزيد علشان تسيطر على الدول دي وتلعب لعبتها
لا دا العكس،، المشكلة اتطورت و ازدادت سوء فـ الفترة الآخيرة من النظامـ السابق رغم انه قال ان 99% من العلاقات تعتبر اتحلت و ان العلاقات تمام و عامل دورة رياضية لكن الخلافات الرئيسية بتتعقد اكتر.
ع العموم الكلامـ ده مالوش لازمه، المهم دلوقتي نشوف اقترحات أو حلول للمشكلة نفسها..
العشيري كتب:
يعنى الحل اننا نعطي امتيازات للدول دي في الاستثمارات ونوطد العلاقه اللى بينا وتقريبا كان في رئيس جامعه (مش فاكرها) عندنا عمل منح لطلبة دول حوض النيل ودي فكره ممتازة جدا
Admin كتب:
دا مش حل، لكن مبدأ او قاعدة لربط العلاقات..
العشيري كتب:
لكن طبعا احنا دلوقتى مش عارفين نرجع الاستقرار لبلدنا ازاى هنشتثمر في البلاد دي واحنا عايزين اللى يستثمر عندنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تفائلوا خيراً تجدوه!!
мőндммεđ $ддđ كتب:
كويس الحوار دا يا عصام
بس عندي اعتراض كبير جدا
لحد دلوقتي الناس ف الميدان ومش عايزين يتحركوا ليه ؟
ثانيا كل الناس وبتعمل احجتاجات ف وقت واحد ومش هينفع كده خالص
لو عايزين نحل مشاكلنا ناخدها واحده واحده
ونغير من نفسنا الاول و بعدين نشوف الحواورات التانيه واحده واحده
لان كنا ف 20 سنه ف خراب و سرطان
وماينفعش المرض دا يتشال مره واحده
يعني واحده واحده وكل واحد ياخد حقه باذن الله
بالنسبة للمظاهرات اللي شغالة لحد دلوقت "سواء مشروعة أو الغير مشروعة" تعتبر جزء من النقطة الأولانية،، مستني باقي اقترحاتكـ يا سعد..
ali el sanarawy كتب:
كلام جميل اهو يدل ان الشباب المصري شباب مدرك لما هو فيه
امال بقى مين الى في التحرير
مش انا والله يا دكتور مشاكل وحلول - صفحة 3 717813
العشيري
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت مارس 12, 2011 12:49 pm

[quote="الخل الوفي"]
العشيري كتب:
اقتباس :
لا دا العكس،، المشكلة اتطورت و ازدادت سوء فـ الفترة الآخيرة من النظامـ السابق رغم انه قال ان 99% من العلاقات تعتبر اتحلت و ان العلاقات تمام و عامل دورة رياضية لكن الخلافات الرئيسية بتتعقد اكتر.
ع العموم الكلامـ ده مالوش لازمه، المهم دلوقتي نشوف اقترحات أو حلول للمشكلة نفسها..

نشوف اقتراحات وحلول للمشكله ماشي لكن لازم ننصف الحق المشكله اتطورت في اخر 4 شهور للنظام السابق وقبلها ب29 سنه ونص مكنتش موجوده المشكله يبقى خلاص النظام بقى فاشل ؟؟؟؟؟
وبعدين المشكله الفعليه تصاعدت بعد رحيل النظام استغلالا للحاله الى بتمر بيها مصر

العشيري كتب:
Admin كتب:
اقتباس :
دا مش حل، لكن مبدأ او قاعدة لربط العلاقات..
تقصد ايه؟

العشيري كتب:

اقتباس :
تفائلوا خيراً تجدوه!!
Very Happy
الواقع المرير بيقول ان المعاهده بتتوقع فعلا من دول الحوض وبيطالبوا مصر بالتوقيع عليها وان هم هياخدوا بالاغلبيه على غير المتفق عليه سابقا وكل ده ضد مصر !!!!!!!!!!!!
وربنا يلطف بينا
الخل الوفي
...............
...............
الخل الوفي

مُساهمةموضوع: رد: مشاكل وحلول   مشاكل وحلول - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس مارس 17, 2011 1:43 pm

العشيري كتب:
نشوف اقتراحات وحلول للمشكله ماشي لكن لازم ننصف الحق المشكله اتطورت في اخر 4 شهور للنظام السابق وقبلها ب29 سنه ونص مكنتش موجوده المشكله يبقى خلاص النظام بقى فاشل ؟؟؟؟؟
وبعدين المشكله الفعليه تصاعدت بعد رحيل النظام استغلالا للحاله الى بتمر بيها مصر
لا المشكلة موجودة من اكتر من 50 سنة، بس للأسف محدش كان عاطلها الأهتمام اللازم لحد ما تطورت و زادت فـ آخر 3 سنين، و لو مكنش النظام فاشل ماكنتش الدول دي استغلتنا كده فـ الظروف دي ، وحتى لو كان حصل آى مشاكل تانية فـ مصر غير سقوط النظام كانت ظهرت نفس المشكلة.
العشيري كتب:
تقصد ايه؟
اقصد ان ربط العلاقات شئ لابد منه و لكن مش حل إطلاقاً..
العشيري كتب:
Very Happy
الواقع المرير بيقول ان المعاهده بتتوقع فعلا من دول الحوض وبيطالبوا مصر بالتوقيع عليها وان هم هياخدوا بالاغلبيه على غير المتفق عليه سابقا وكل ده ضد مصر !!!!!!!!!!!!
وربنا يلطف بينا
انا كنت اقصد بـ تفائلوا خيراً على نظرتك لداخل مصر ،،
اما الواقع اللي انت ذكرته دا اللي كنت عاوز اوضحه، عشان كده لازم نقول اقترحتنا بالنسبة لحل المشاكل دي..

مشاكل وحلول
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3