منتدى علوم الفيوم ( كلية العلوم جامعة الفيوم )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة
يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضوا معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
ادارةالمنتدي

ملاحظة هامة: بعد التسجيل يمكنك تفعيل اشتراكك بنفسك من الرسالة التي ستصلك في صندوق الوارد بايميلك
(inbox)
او يمكنك الانتظار حتى يتم تفعيلك من قِبَل الادارة و فترة الانتظار اقصاها 24 ساعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة
يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضوا معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
ادارةالمنتدي

ملاحظة هامة: بعد التسجيل يمكنك تفعيل اشتراكك بنفسك من الرسالة التي ستصلك في صندوق الوارد بايميلك
(inbox)
او يمكنك الانتظار حتى يتم تفعيلك من قِبَل الادارة و فترة الانتظار اقصاها 24 ساعة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» بيولوجية الحيوان العملية
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالإثنين مارس 21, 2016 4:03 pm من طرف abdasslam

» شرائح ال (insects) ثانية بيو------>>Entmology
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالأحد نوفمبر 22, 2015 10:00 am من طرف Dodsh

» حصريا : بيولوجية الحيوان العملية للفرقة الثانية
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالخميس نوفمبر 12, 2015 1:05 am من طرف osakasea

» محاضرات الوراثه لل د/ ايمن ..... تانيه بيو
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة مارس 27, 2015 3:39 pm من طرف عفري

» شرائح ال (invertebrates) الفرقة الثانية-- الجزء الثالث
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة مارس 06, 2015 3:18 pm من طرف مودى

» شرائح(invertebrates) ثانية بيو الجزء الاول من العينات
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة مارس 06, 2015 2:52 pm من طرف مودى

» عينات النبات Plant_2nd year biology الفصل الدراسي الثاني
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالأربعاء يوليو 30, 2014 10:46 am من طرف دكتور علي جعفر

» هتقول ايه للشخص اللي في بالك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 18, 2014 7:42 pm من طرف العشيري

» colour atlas of cytology,histology,and microscopic anatomy
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 9:01 pm من طرف عفري

» لماذا تتخذ اسراب الطيور الرقم 7 ....
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 8:03 pm من طرف عفري

» من اكبر الاخطاء في التاريخ
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 7:59 pm من طرف عفري

» الملياردير الشيخ حمد !!!!!!!!!!!!!!
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالأربعاء فبراير 05, 2014 7:53 pm من طرف عفري

» عينات الحبليات Chordata_2nd year biology الفصل الدراسي الثاني
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء يناير 28, 2014 1:06 pm من طرف asmaa asmaa

» ماسورة كتب وأنفتحت هذا الموقع مليىء بالكتب الألكترونية لمعظم البرامج الهامة
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة يناير 10, 2014 12:58 pm من طرف mma ash

» عينات سكشن المراجعة (نبات تشريح ) الفرقة الثانية
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 23, 2013 7:29 am من طرف الموجى

» كتب احياء (biology books)
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 03, 2013 9:41 pm من طرف bravehektor

»  عينات الفونا (Fauna) الفرقة الثالثة
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 03, 2013 9:36 pm من طرف bravehektor

» افضل المراجع في الكيمياء العضوية
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 15, 2013 9:24 pm من طرف hamada210

» كشكول عملي الحشرات
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 08, 2013 10:36 pm من طرف taherbek

» Entomology PowerPoint
ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 29, 2013 1:28 pm من طرف roma20037

أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم

ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Just the best
عضو ماسى
عضو ماسى
Just the best

ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Empty
مُساهمةموضوع: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 05, 2011 12:11 am

ماليش فى السياسة !! هذا كان رد اغلب من سألناهم فى استطلاع اراء عن انتخابات مجلس الشعب القادمة وعن الاحزاب الموجودة فى الساحة وبرامجها
فكان الرد الاغلب ...ماليش فى السياسة
فى بداية حواراتنا سألناهم عن الاحزاب الذى يعرفونها ....فالاغلب رد ماليش فى السياسة
واجاب البعض الاخر بعدد قليل من اسامى الاحزاب مثل حزب الوفد وذلك لانة الحزب الوحيد المتبقى من احزاب ماقبل الثورة كما قال المتحدث وحزب الحرية والعدالة وحزب النور والحزب الديمقراطى المصرى
هذا العدد القليل فقط الذى ذكر !!! رغم وجود مايناهز الثلاثين حزبا
وحتى حين قالوا اسماءهم كانت مجرد اسماء وليس برامج محددة وواضحة او افكارا يعرفونها عن هذة الاحزاب
وتكلم احد الاشخاص عن معرفتة بحزب الوفد وانة كما قلنا من اقدم الاحزاب الموجودة بالساحة حاليا وانة عرفة لمجرد انة يسكن بالقرب منة وليس اطلاعا سياسيا
وسألنا امراة اى الاحزاب ستختارين وهل سيكون اختيارك وفقا للبرنامج ام ستختارين اشخاصا تعرفينهم ؟؟
فاجئتنا وقالت انها ستختار من تعرفة وليس طبقا لبرنامج اى حزب لانها لاتثق بهذة البرامج فمن الممكن ان يقول الحزب برنامجا ولاينفذة

لست متشائمة ولكن الواقع مؤلم وحزين جداااا لماذا بعد ماوصلنا الية سواء حققت الثورة مكاسبها بالنسبة للبعض ام لم تحقق ولكن الواقع انة حدث ثورة بالفعل وكانت لابد ان تغير كل انسان مصرى يعيش على هذة الارض العظيمة ....ستقولون وما علاقة الجهل بالسياسة بحب الانسان لمصر وخوفة عليها ؟؟
سأرد علية ببساطة لان جهلنا بالسياسة ادى الى ماوصلنا الية قبل الثورة والتدهور السياسى الذى حدث والتأخر عن الدول الاخرى ...وادى ايضا قبل الثورة الى تولى اشخاص ليسوا ذوى خبرة سياسة اى مناصب (سلطة )
فى النهاية الانتخابات قادمة ولابد من التركيز على عدة جوانب :
1-قيام جميع الاحزاب والقوى السياسية بحملات توعية سياسية كبيرة لجميع المناطق والاعمار وليس فى ندوات ومؤتمرات الافضل النزول للواقع والتحدث للشعب فهم يريدون ايضا ان يسمعوا لهذة الاحزاب
2-نحن انفسنا نحاول تثقيف انفسنا سياسيا ..والاطلاع على برامج اكبر قدر ممكن من الاحزاب ...فليس معنى انتمائى لحزب معين او ان توجهى او فكرى يميل لجانب معين ان اختارة تلقائيا هذا بالطبع خاطئ لابد ان اطلع ايضا على برامج الاحزاب الاخرى فمن الممكن ان اقتنع بها
وقد اعجبنى رد احد الافراد حين قال انة ليبرالى ولكنة ليس بالضروة ان يختار مرشحى الحزب الديمقراطى المصرى ...وانة سيحاول الاطلاع على برامج احزاب اخرى

وهذا هو المطلوب فى هذة الفترة ..واحفظ اللهم بلدنا الحبيبة مصر

S.A
Hobelnaby
عضو فضى
عضو فضى
Hobelnaby

ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 07, 2011 8:16 pm

السلام عليكم في الاول

ثانيا بقى

هقولك ليه سمعتي كتير كلمة(ماليش في السياسة)
لان السبب وانتي قولتيه جهل الشعب بيها فعلا ودة مكنش غلطهم دة غلط وكلنا عارفين دة النظام السابق
لانه عودهم ان اللي ليه في السياسة دة يعني ليه في السجون وواخد عليها
واللي مستغني بقى عن نفسه وعن ولاده وشغله اللي هو مصدر رزقه الوحيد اللي بيوكل منه ولاده يهتم بيها وباللي يحصل في البلد ده سبب
والسبب التاني انه كان حاطط المواطن المصري في طاحونة ورابطه فيها (انا آسفة في اللفظ) والطاحونة دي اللي هيا غلاء الاسعار والدروس الخصوصية اللي ناتجة عن سوء التعليم في المدارس واللي بتاخد نص مرتب البيت وعن الهدوم اللي عايز يجيبها لولاده والاكل والجواز وووووووووو................ وغيرها فطبعا مكنش فايق للسياسة وقرفها ولانها مش هتوكله عيش ولا ترفعله مرتبه ولا هتنزل الاسعار ........النظام خلى المواطن يبقى ماشي في الشارع بيكلم نفسه من كتر الضغوط اللي عليه واللي مطلوب منه تحقيقها فخلاصة القول ده مش ذنبه انه كان جاهل بالسياسة.........

اما الشق التاني انك قولتي انه ميعرفش كل الاحزاب اللي موجودة في البلد واللي بيتعدى عددها التلاتين حزب وده لسببين اوله ان الاحزاب الكويسة اللي فيها النظام السابق موتها وموت نشاطها وحماسها فخلاص الشعب هيسمع عنها منين
والاحزاب الي مش كويسة برده كان مضغوط عليها وفي نفس الوقت مصداقيتها ضايعة لان الشعب عارف انها مصلحجية وعايزة الوصول للسلطة وخلاص
وانا شايفة ان الاحزاب الموجودة دلوقتي واللي معروفة زي الوفد وغيره من الاحزاب اللي ركبت الثورة وبتحاول تنسب نجاح الثورة ليهاعشان تضمن اصوات تمكنها من الوصول للسلطة ودة هو غرضها بس على العموم هي ليها حق الترشح والشعب ليه الاختيار بس بصراحة انا شايفاهم مستغلين الموقف
اما الاحزاب اللي طلعت جديد فاهلا بيها بس برده راكبين الثورة وعمالين نفسهم خبراء في شئون البلاد ومن الناس اللي بتحاول سرقة الثورة ونسبها لنفسها وفي ناس اصلا مكنش ليها في السياسة خالص وعملت ليها حزب وقررت الاشتراك

بس انا برحب بيها لان كتر الاحزاب هيخلق جو من التنافس بينها والشعب هو المستفيد والدولة برده

وعايزة اقولك ان الثورة لسة منجحتش اه احنا عملنا الجزء الصعب بس اللي جي ميقلش صعوبة عن اللي فات وبصراحة الله يكون في عون الرئيس اللي جي للبلد لانها بجد في حالة صعبة في كل المجالات سياسة واقتصاد وتعليم وثقافة ومحتاجة اعادة التالق في المجلات دي من تاني واللي بيبدأ بالتثقيف والتعليم وفهم الدين صح

وفي النهاية انا بشكرك جدا ومعلش انا عارفة ان انا طولت كتير بس اعمل ايه موضوعك اللي حلو وهو اللي خلاني اتكلم

وتقبلي مروري
Just the best
عضو ماسى
عضو ماسى
Just the best

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 07, 2011 9:57 pm

Hobelnaby كتب:
السلام عليكم في الاول

وعليكم السلام ورحمة اله وبركاتة

ثانيا بقى

هقولك ليه سمعتي كتير كلمة(ماليش في السياسة)
لان السبب وانتي قولتيه جهل الشعب بيها فعلا ودة مكنش غلطهم دة غلط وكلنا عارفين دة النظام السابق
لانه عودهم ان اللي ليه في السياسة دة يعني ليه في السجون وواخد عليها

كلام حضرتك مظبوط جداااا

واللي مستغني بقى عن نفسه وعن ولاده وشغله اللي هو مصدر رزقه الوحيد اللي بيوكل منه ولاده يهتم بيها وباللي يحصل في البلد ده سبب

تمام حضرتك بس الكلام دة كان قبل الثورة احنا دلوقتى قربنا نكمل سنة بعد بداية الثورة والكلام فى السياسة كتر جداااااااااا اى حد كان بيتكلم فى السياسة
وانا بتكلم على كدة على ان احنا لما نتكلم فى السياسة يكون فعلا عندنا دراية ومعرفة بيها

اما الشق التاني انك قولتي انه ميعرفش كل الاحزاب اللي موجودة في البلد واللي بيتعدى عددها التلاتين حزب وده لسببين اوله ان الاحزاب الكويسة اللي فيها النظام السابق موتها وموت نشاطها وحماسها فخلاص الشعب هيسمع عنها منين
والاحزاب الي مش كويسة برده كان مضغوط عليها وفي نفس الوقت مصداقيتها ضايعة لان الشعب عارف انها مصلحجية وعايزة الوصول للسلطة وخلاص

حضرتك انا بتكلم عن مابعد الثورة وفى احزاب جديدة دا دورى انا بقا انى اقرى واعرف برامج الاحزاب دى سواء القديمة او الجديدة لانة بأرادتى او بدونها فى انتخابات مجلس شعب والاحزاب دى ليها مرشحين وانا هروح انتخب يبقى لازم اعرف البرامج اغلبها علشان احاول اختار الاحسن

وانا شايفة ان الاحزاب الموجودة دلوقتي واللي معروفة زي الوفد وغيره من الاحزاب اللي ركبت الثورة وبتحاول تنسب نجاح الثورة ليهاعشان تضمن اصوات تمكنها من الوصول للسلطة ودة هو غرضها بس على العموم هي ليها حق الترشح والشعب ليه الاختيار بس بصراحة انا شايفاهم مستغلين الموقف
اما الاحزاب اللي طلعت جديد فاهلا بيها بس برده راكبين الثورة وعمالين نفسهم خبراء في شئون البلاد ومن الناس اللي بتحاول سرقة الثورة ونسبها لنفسها وفي ناس اصلا مكنش ليها في السياسة خالص وعملت ليها حزب وقررت الاشتراك

بنقول كتير موضوع الاحزاب الجديدة ركبت الموجة انا شخصيا مش شايفة كدة ...هو اكيد فى بعضها كدة بس البعض التانى فلا بس لية ؟؟
لان فى الاجواء السابقة من الظلم والقهر السياسى وقانون الطوارئ كان اى حد عايز ينشئ حزب بيثقدم اوراقة ولو برنامجة كويس بيترفض اما لو اى كلام كان بيتقبل

فكل اللى علينا نعملة حاليا الانتظاااااااااار
ونشوف الناس دى هتقدم اييية

وعايزة اقولك ان الثورة لسة منجحتش

تمام حضرتك ...احنا لسة فى البداااااااااااية وربنا يستر

وفي النهاية انا بشكرك جدا ومعلش انا عارفة ان انا طولت كتير بس اعمل ايه موضوعك اللي حلو وهو اللي خلاني اتكلم

وتقبلي مروري

الشكر لله ياسكر ......ونورتى التوبيك وسعيدة جدااا بمنقشتك وتقبلى رأى

biochemist
عضو ذهبى
عضو ذهبى
biochemist

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 10, 2011 11:49 pm

طبعا اللى يقول كدة يبقى غلطان جدا

بس انا للأسف

ما ليش فى السياسة مش بحبها ههههههههه

Just the best
عضو ماسى
عضو ماسى
Just the best

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:16 am

biochemist كتب:

طبعا اللى يقول كدة يبقى غلطان جدا

بس انا للأسف

ما ليش فى السياسة مش بحبها ههههههههه

Very Happy ...حضرتك احنا مش بنقول نكون خبراء سياسيين ولا محللين سياسين ...بس على الاقل نعرف الحاجت اللى تخص كل مواطن مصرى علشان يعرف حقوقة وواجباتة فى بلدة ومايحصلش فينا اللى حصل قبل كدة

وانا بحب السيـــــــــــــــــــاسة جداااااا Very Happy
Nada khaled
عضو ملكي
عضو ملكي
Nada khaled

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:21 am

اقتباس :
وانا بحب السيـــــــــــــــــــاسة جداااااا

وانا بحب السياسه جدااااا

ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  717813 ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  717813
biochemist
عضو ذهبى
عضو ذهبى
biochemist

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:24 am

تقولى ايه لواحد مش بيصدق كلام اى حزب من الاحزاب
ولا كلام اى مرشح من المرشحين مش بيثق فى حد يعنى
لأن فى الغالب ده كله بيبقى كلام الهدف منه المصلحة الشخصية
ليس الا وانا بكره السياسة عشان ماتقدرش تحكم فيها حكم منطقى
لانها لا تخضع للمنطق ممكن اللى الناس شايفينه حلو دلوقت بعد
ما يترشح يبقى وشح وممكن العكس وممكن اللى احنا نبقى شايفين
انه فى مصلحة البلد يبقى مش فى مصلحتها والعكس
Admin
...............
...............
Admin

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:26 am

اقتباس :
...حضرتك احنا مش بنقول نكون خبراء سياسيين ولا محللين سياسين ...بس على الاقل نعرف الحاجت اللى تخص كل مواطن مصرى علشان يعرف حقوقة وواجباتة فى بلدة ومايحصلش فينا اللى حصل قبل كدة

ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  194717 ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  194717

فعلا افهم السياسة بالمعنى ده متفهمهاش بأي معنى تاني هههههههههه
https://fayoumscience.yoo7.com
Nada khaled
عضو ملكي
عضو ملكي
Nada khaled

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:29 am

مفيش حاجه ف الدنيا تقدر تحكم فيها احكام مطلقه ونهائيه
الا الاحكام الشرعيه

بعد كده اى حاجه فا هى محل اجتهاد
علينا اننا نجتهد و يا اما نخطئ او نصيب

واكيد لما نخطء بنتعلم من احكامنا دى

يعنى اه حقك متثقش ف راى حد
بس واجبك انك لازم تفترض الثقه ف حد

Just the best
عضو ماسى
عضو ماسى
Just the best

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:34 am

[quote="Admin"]
اقتباس :

ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  194717 ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  194717

طيب تمام الحمد لله حد اتفق على اهيمة السياسة

فعلا افهم السياسة بالمعنى ده متفهمهاش بأي معنى تاني هههههههههه

وذى ما الادمن بيقول ....مع انى مش عارفة معانى تانى ليها Very Happy

Just the best
عضو ماسى
عضو ماسى
Just the best

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:38 am

biochemist كتب:

تقولى ايه لواحد مش بيصدق كلام اى حزب من الاحزاب
ولا كلام اى مرشح من المرشحين مش بيثق فى حد يعنى
لأن فى الغالب ده كله بيبقى كلام الهدف منه المصلحة الشخصية
ليس الا وانا بكره السياسة عشان ماتقدرش تحكم فيها حكم منطقى
لانها لا تخضع للمنطق ممكن اللى الناس شايفينه حلو دلوقت بعد
ما يترشح يبقى وشح وممكن العكس وممكن اللى احنا نبقى شايفين
انه فى مصلحة البلد يبقى مش فى مصلحتها والعكس

طيب حضرتك والحل اية ؟؟؟

نسيبلهم الدنيا ويقولوا اللى يقولوة ويعملوا اللى عايزينة فى البلد

انا بتفق مع حضرتك ان فى احزاب كتير ومرشحين بيكون ورائهم مطالب خاصة واهداف ومصالح ..
بس الاحزاب الجديدة مش من حقنا نتسرع ونحكم عليها غير لما نشوف برامجها وانتاجها واعمالها اللى هتقدمها للمجتمع وبعد كدة نحكم عليها

biochemist
عضو ذهبى
عضو ذهبى
biochemist

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:44 am

للأسف ما فيش حد على الساحة دلوقت يتوثق فيه مهما قال من كلام
لان الكلام ده سمعناه قبل كدة ميت مرة وفى الاخر مش بيتنفذ

وانا اصلا ما فيش حد مترشح عاجبنى اقوم افترض الثقة فى حد وخلاص ؟

Nada khaled
عضو ملكي
عضو ملكي
Nada khaled

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:46 am

as you like

Admin
...............
...............
Admin

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:48 am

ههههههههههههههه
الحمد لله
ههههههههههههههههههههههههههههه
https://fayoumscience.yoo7.com
biochemist
عضو ذهبى
عضو ذهبى
biochemist

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:51 am

ردا عليكى يا جاست

يمكن يكون فيه ناس زى حضرتك وندى والادمن بيفهموا فى السياسة
ويعرفوا مين الحلو ومين الوحش لكن انا ماليش فيها لانى ماقدرش احدد
مين الكويس ومين اللى مش كويس بس فاحنا ناخد باراءكم انتوا

وربنا يسترها بقى هههه
Just the best
عضو ماسى
عضو ماسى
Just the best

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 12:55 am

...............ربنا يسترها ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  717813 ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  717813 ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  717813 ........
biochemist
عضو ذهبى
عضو ذهبى
biochemist

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 1:00 am

بس على فكرة لو حصلت لينا حاجة مش كويسة لسمح الله

هاخلى الشعب كله يدعى عليكم ههههههههه

Just the best
عضو ماسى
عضو ماسى
Just the best

مُساهمةموضوع: رد: ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى    ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة ::   بقلمى  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 1:03 am

Nada khaled كتب:

مفيش حاجه ف الدنيا تقدر تحكم فيها احكام مطلقه ونهائيه
الا الاحكام الشرعيه

بعد كده اى حاجه فا هى محل اجتهاد
علينا اننا نجتهد و يا اما نخطئ او نصيب

واكيد لما نخطء بنتعلم من احكامنا دى

يعنى اه حقك متثقش ف راى حد
بس واجبك انك لازم تفترض الثقه ف حد

احم احم ....وذى ماقالت ندى هى اراء ممكن تخطئ وممكن تصيب ومافيش ثقة مطلقة وربنا يسترها ومايحصلش حاجة Very Happy Very Happy

ماليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش فى السياسة :: بقلمى
صفحة 1 من اصل 1